Gluten Free vs. Paleo (What I Need to Know)

Standard

Forwarded from Paleo Grubs (top 5 Paleo blogs that I adore!):

http://paleogrubs.com/paleo-diet-guide/gluten-free-vs-paleo#comment-481886

“Paleo” dan “Gluten Bebas” sering diikat bersama, dan beberapa orang salah anggap bahawa kedua-dua gaya hidup pemakanan adalah sinonim. Tetapi, hanya kerana anda sedang mengikuti diet gluten percuma, tidak bermakna bahawa diet anda adalah Paleo. Ia adalah penting bahawa anda memahami perbezaan antara mereka, dan anda akan melihat bahawa terdapat beberapa perkara yang membuat gaya hidup Paleo sedikit berbeza daripada diet yang bebas gluten asas.

glutenfreevspaleo

Mengapa Gluten Bebas Bukankah Cukup

Salah satu perubahan yang paling biasa diet yang orang membuat apabila mereka cuba untuk meningkatkan kesihatan mereka adalah untuk memotong gluten daripada diet mereka. Terdapat sebab-sebab yang menarik (1) mengapa gaya hidup bebas gluten bermanfaat, dan anda mungkin akan melihat perbezaan yang besar dalam kesihatan dan tahap tenaga anda secara keseluruhan apabila anda memotong gluten.

Malah, dianggarkan bahawa sebanyak 18 juta orang di Amerika Syarikat mempunyai sensitiviti gluten(2), namun gluten kekal sebagai pokok dalam Amerika Diet Standard. Dalam dekad yang lalu, maklumat yang datang kepada cahaya yang telah membantu doktor memahami lebih lanjut mengenai bagaimana gluten menyebabkan keradangan dalam badan, yang telah memulakan trend bebas gluten berdiet.

Sekarang, ia adalah mungkin untuk mencari beberapa produk gluten percuma di kedai runcit: cip, kek, biskut, wafel, donat, lempeng, brownies, dan banyak lagi! Hanya kerana anda mengelakkan gluten, tidak bermakna bahawa makanan ini yang diproses yang baik untuk kesihatan anda. Kebanyakan makanan ini mengandungi tan gula, bahan kimia, pemanis tiruan, dan banyak lagi. Gluten produk percuma kini membentuk satu industri bilion dolar, tetapi orang-orang yang menyebabkan masalah kesihatan yang lain dengan terlibat dalam produk-produk yang terpedaya.

Meningkatkan Kesihatan Anda Berasaskan Prinsip Paleo

Jika anda mahu mengambil kesihatan anda ke tahap yang seterusnya, maka anda perlu untuk tetap dengan sekatan gluten percuma dan mula menggabungkan prinsip Paleo juga. Walaupun produk yang dipasarkan sebagai gluten percuma, ia tidak bermakna bahawa ia adalah bebas daripada semua sampah lain yang sering ditambah ke dalam makanan yang diproses.

penghadaman yang sihatJadi, membuat satu usaha untuk mengelakkan gluten DAN untuk menjauhkan diri dari makanan yang diproses pada masa yang sama. Apabila anda menggabungkan perubahan ini ke dalam diet biasa anda, terdapat beberapa manfaat kesihatan yang boleh dinikmati:

  • Kadar yang lebih rendah diabetes
  • Tahap gula dalam darah yang seimbang
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung
  • Kadar kanser yang lebih rendah
  • Kulit yang jelas
  • Tahap tenaga yang lebih tinggi
  • Pencernaan yang lebih baik
  • Rambut yang sihat
  • Keradangan kronik dikurangkan

Diet Paleo memberi tumpuan kepada makanan yang bukan-radang, yang menyediakan asas untuk kesihatan yang lebih baik. Banyak daripada biasa, keadaan kesihatan kronik bahawa orang-orang yang berurusan dengan secara langsung berkaitan dengan keradangan kronik. Apabila anda boleh mengurangkan keradangan, kemudian masalah-masalah kesihatan kronik sering hilang.

Apa yang Gluten … dan Mengapa begitu buruk?

Diet Paleo tidak mengesyorkan penggunaan mana-mana jenis bijirin, yang bermakna bahawa anda secara semulajadi akan mengikuti diet yang bebas gluten apabila anda menggabungkan prinsip Paleo ke dalam hidup anda. Gluten adalah protein di dalam gandum, dan ia menyediakan khasiat yang ke kilang semasa percambahan. Gandum bukan satu-satunya jenis bijirin dengan gluten, kerana ia juga boleh didapati dalam pelbagai bijirin seperti barli, rai, dan crossbreeds lain. Apabila buah gandum itu adalah tanah dan digunakan untuk baking, gluten menjejaskan tekstur barangan dibakar, itulah sebabnya gandum dan bijirin yang serupa pilihan untuk barang-barang bakar.

Sesetengah orang gluten tidak toleran, yang bermaksud bahawa mereka mengalami tindak balas imun yang tidak normal apabila mereka mengambil gluten. Dalam sesetengah keadaan, seseorang mungkin mengalami reaksi segera dan ketara selepas mereka makan gluten, yang menunjukkan sikap tidak bertoleransi gluten. Dalam situasi lain, kesan serta-merta tidak mungkin menjadi ketara, dan seseorang mungkin boleh makan gluten secara berterusan tanpa menyedari kesan-kesan kesihatan yang negatif yang berlaku.

Sebilangan besar orang dengan sensitiviti gluten makan gluten secara tetap, dan mereka mengalami masalah kesihatan jangka panjang keradangan kronik. Walaupun anda mungkin tidak mengaitkan penggunaan gluten kepada masalah kesihatan yang kronik, ia adalah perkara biasa untuk mengalami penurunan dalam gejala apabila gluten dihapuskan daripada diet.

Salah satu sebab bahawa sensitiviti gluten menjadi lebih biasa adalah kerana gandum yang dimakan hari ini adalah secara drastik berbeza daripada bijirin asli yang telah digunakan bertahun-tahun yang lalu. Teknologi moden telah membolehkan saintis untuk menukar gandum, dan hasilnya gandum hari ini mengandungi kira-kira 80% gluten (3).

Paleo Membantu Anda Elakkan Sebatian Memudaratkan yang lain

Selain menghapuskan gluten, diet Paleo juga menggalakkan anda untuk mengelakkan bijirin semua bersama-sama … walaupun bijirin tidak mempunyai gluten. Terdapat bahan-bahan lain yang juga perlu dielakkan, untuk mengoptimumkan penghadaman dan mengurangkan radang kronik:

  • Gluten: Seperti yang dibincangkan di atas, yang merupakan protein dalam bijirin yang menyebabkan kerengsaan pencernaan dan keradangan kronik.
  • Phytates: Sebatian mengikat dengan mineral pemakanan untuk menghalang penyerapan nutrien dalam badan anda. Mereka tidak cukup sama bahaya dengan gluten, tetapi anda perlu proaktif untuk mengelakkan mereka.
  • Lectin: Sebatian kecil boleh mula bio-terkumpul dalam badan apabila mereka digunakan, dan ia menyebabkan kerosakan kepada lapisan usus. Selain itu, Lectin boleh memberi kesan negatif isyarat lapar dalam badan anda, yang bermakna bahawa anda mungkin berasa lapar walaupun selepas makan kalori yang mencukupi.

Apabila anda mengikuti gaya hidup Paleo, anda akan mengelakkan semua sebatian ini. Tetapi, anda mungkin phytates masih memakan dan Lectin jika anda hanya bebas gluten.

MY FIRST PALEO (GLUTEN-FREE) PANCAKE! WITH ONLY 2 INGREDIENTS NEEDED!

Standard

Saturday morning!

6 am.

It’s Raining.

Thinking of hot coffee with Sarawak laksa with curry gravy plus shrimp! pancake.

It’s raining!

My kids still under their favorite blanket!

After daily morning routine settle my laundry, settle my bedroom make up, I rush to my kitchen and I saw banana, not ripe-enough to make a banana puree.

I suddenly remember that last night I ask my husband for this banana, because I want to bake some gluten-free banana bread!

I need a 5-minutes breakfast preparation since had 3 kids in my life.

So, tadaaa!

penkek pisang1

1 ripe banana with 2 eggs. Enough for this fluffy, healthy pancakes! penkek pisang 2